Longboard i månskenet

För ett par veckor sedan köpte jag en skön cruiser longboard. Vädret har ju varit så pass milt att säsongen lär börja tidigt, och då går priserna upp på brädor. Därför slog jag till på en helt ny Landyachtz The wedge flex Super Deluxe CompleteBlocket. Den har Grizzly truckar, 76 mm Abec 11 Gumballs hjul (75A), 1/2″ risers och LY abec 7 kullager. Det känns att den har härligt flex, bra flyt i svängarna och rullar på bra. Med andra ord en ordentlig carvingbräda! Killen jag köpte brädan av är dels agent för Rockaway Beach, en brädbutik i Stockholm, dels så har han tävlat i drygt 10 år. Ibland vinner han brädor, eller får brädor över från försäljningen som han då säljer vidare privat. Det märktes att han visste vad han snackade om, för jag hade googlat sönder efter longboardinfo veckorna före köpet och hängde med i teknolekten.
Dessvärre har vädret varit lite instabilt; det har varit blött, till och med snö! Sen har vårgruset inte varit så kul så jag har inte kunnat premiäråka brädan… förrän i natt! Jag jobbade sent på KappAhl igår och kom hem vid 01:30. Självklart var jag tvungen att ta ut söta lilla hunden också. Trött som fan var jag, men det hindrade mig inte från att ta tillfället i akt och ge mig ut och cruisa lite, efter att ha rastat hunden förstås.

Detta är min första longboard bräda, men jag har kört skateboard förut. Skillnaderna är stora i hur långt man kommer på varje kick och hur bekvämt det är att åka, för skateboards har hårda hjul. Min Landyachtz har ”mjuka” stora hjul med ett otroligt rull i (se videon)! Dessutom gör längden och truckarna brädan stabil när man har lite fart.

Den som hade varit vaken vid 2-tiden i natt i bostadsområdet hade kunnat se en kille på longboard med elakt gröna hjul cruisa runt i månskenet.

Appropå månsken är det total månförmörkelse i natt klockan 04:01. Total månförmörkelse blir det när det är fullmåne och månen passerar precis bakom Jorden i förhållande till solen. Då färgas månen röd av de ljusstrålar som letar sig genom Jordens atmosfär och ändå träffar månen. Om det inte är allt för disigt är det värt att se!

Mer om longboards hittar du här: http://www.longboard.se/
Mer om månförmörkelsen hittar du här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=744429
Nyfiken på astronomi? Jag rekommenderar detta underbara program (som är bäst på bärbar dator): http://www.stellarium.org/

2 kommentarer

  1. Niiice! Hoppas du får många sköna stunder på brädan. Någon som ska se månförmörkelsen och vill berätta what it was like?

  2. Nu har jag också en Longboard!!!!! Skit kul asså man måste bara ha en!!! Nice att dina hjul snurrar så länge mina gör det inte(nu e jag avundsjuk(skoja =)) Såg filmen på youtube!! Köpte från samma kille som du gjorde :D


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

