Nordea lurar studenter

Genom att undanhålla information, lurar man någon då? I Nordeas fall hur som helst, innebär detta att ovaksamma studenter förlorar pengar på grund av simpla kort. Jag, som så många andra studerande fick i mitten på mars ett erbjudande om Nordeas Studentpaket. Med detta skulle man slippa avgifter både för Internettjänster och för ett Visa eller Mastercard kort, med eller utan kredit, i åtminstone ett år. Bara att skicka in talongen och vips, så konverteras ens konto till ett studentkonto. Så långt frid och fröjd. När jag väl fick mitt Visakort såg jag ingen anledning till att behålla mitt gamla Visa Electron som ändå snart skulle gå ut. Så jag klippte itu det och kastade i papperskorgen. När jag mot månadsskiftet såg att man i alla fall hade dragit pengar för någon slags banktjänst anade jag oråd. Efter att ha skummat igenom Nordeas sida för inloggade insåg jag att det fanns två kort kopplade till mitt konto; både det nya och det gamla kortet!

I studentpaketet ingick det ett års ”personlig service”. Tanken är att man ska kunna ringa ett nummer med liten kötid och kunna göra alla bankärenden i princip. Jag ringde dit angående mitt gamla Visa Electron kort och kom fram mycket snabbt. Men Nordeaarbetaren undrade bara vad jag hette och kopplade mig sedan vidare till kortservice efter att bara vagt anat mitt ärende. Personlig service? Jo, jag tackar! Jag fick dessutom stå i telefonkö ett tag innan jag kom fram till en mycket trevligare och mer professionell säljare. Det vara bara att uppge det gamla kortets fyra sista siffror (som även står på hemsidan när man loggar in) och så var det klart. De kronor som de ändå hade dragit för kortet skulle jag förhoppningsvis få igen vid nästa månadsslut.

Inte någonstans på Nordeas hemsida eller på talongen man fick i brevlådan står det att man måste avregistrera det gamla kortet. Hur ska man då kunna veta att man måste göra det för att slippa betala för det? Man antar naturligtvis att om man ”uppgraderar” sitt konto och alla tjänster att även det gamla kortet ska ”uppgraderas”.

Dålig stil? Kanske, men är man vaken så upptäcker man sånt här. Men, en student, kanske en fattig sådan dessutom, kanske inte har tid eller ork till att ögna igenom alla papper från banken?

Visakortet

9 kommentarer

  1. Det handlar förvisso om struntsummor men ändå! Rätt ska vara rätt!

  2. Jag hatar Nordea!!!!!!!

  3. matrilineality says : I absolutely agree with this !

  4. ditt dumma student asså..det är 2 olika kort till samma konto…därför tas det gamla inte ur bruk….för om du uppmärksammar när du byter ditt visa”vuxenkort” så står det klipp det :” klipp nu ditt andra visa”vuxenkort” saken e att du kan skaffa hur många kort som helst till ett å samma konto!

  5. Saken är den, att det inte stod ”klipp itu ditt gamla kort”, just för att det är som du påpekar, att man kan ha flera kort till samma konto. Däremot fick jag inte plötsligt två konton hos Nordea, vilka däremot borde ha poängterat att om man tidigare hade ett kort hos Nordea, får man alltså ett till. Det är det som är hela poängen med inlägget.

  6. ni all r asså, ni vet inget om banken .. shut up!!!

  7. Jag tycker om Nordea som bank. Jag kommer fortfarande vara kund hos dem och kommer till och med inom kort att öppna ett nytt konto där. Det jag däremot tycker är lite synd är att de har bytt säkerhetslösning från skrapkoder till e-kod som kräver en separat dosa och ett bankkort. Förut kunde jag på resande fot med min mobil, överföra pengar, betala räkningar osv. på kort tid och väldigt smidigt. Nu måste man ha med en dosa, flasha sitt Visa kort, vänta på att dosan ger en svarskod och hålla koll på alla saker medan man stiger av bussen. Plastkortet med skrapkoder fick ju plats i plånboken, dosan gör det inte.

  8. haha jävla tönt

  9. Det är ju 2000-talet eller hur? ;-P


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

