Tomgång skadar

Att låta motorn stå på tomgång, särskilt när den inte är varmkörd, innebär påfrestningar inte bara på hälsan och miljön utan även motorn i sig. Dessutom är tomgångskörning ej tillåten i mer än en minut i de flesta kommuner.
Många gånger står man på tomgång i tron om att bilen blir varm fortare, kanske gör man det samtidigt som man skrapar is från fönsterrutorna. Det är tyvärr ett felaktigt tankesätt. Motorn och dess olja är gjorda för att vara så friktionsfria som möjligt. Därför blir det en minimal värmeutveckling. Istället går motorn längre tid i fel arbetstemperatur och med fel oljetryck, vilket ökar slitaget på motorn. Vill man verkligen ha hjälp med att få bort is, sätt på fläktarna och bakrutevärmare eller använd de-ice spray som inte kostar så mycket per flaska. Ett bra tips är att förskrapa rutorna kvällen innan man ger sig av.

Tomgång innebär också ofullständig förbränning av bränsle, vilket är ett dåligt utnyttjande av de allt mer sinande oljeresurserna. Samtidigt är katalysatorn långt ifrån de 600-700 grader den måste vara för att kunna reducera halten skadliga avgaser, sot och partiklar. Dessa partiklar letar sig ned i lungorna och därifrån kommer de aldrig upp igen. Alveolära makrofager har nämligen inga enzymer som kan bryta ned sot och annat från bilar, varför makrofagerna släpper ut dem i lungan igen när de dör. Det säger sig självt att ansamlingar av partiklar i lungorna försämrar deras funktion över tid, men det kan också leda till lungsjukdomar och cancer. Personer som redan har lungsjukdom, astma och hjärt- och kärlsjukdomar är extra känsliga för partiklar och avgaser. Även barn är i riskzonen eftersom de är mindre, andas mer och fortare samt att de fortfarande växer.
Bilarnas avgaser orsakar även marknära ozon vilket förstör växtligheten. Likaså surt regn som orsakas främst av svaveloxider i avgaserna som förutom miljön även skadar djur och människor, men även byggnader och annan infrastruktur.

Många tror att det går åt mer bränsle samt sliter mer på motorn om man stänger av den för att snart starta den igen. Det är en snedvriden bild av det hela. Man tjänar mer pengar på att inte låta motorn gå på tomgång eftersom det slukar bränsle i onödan, slitaget är däremot marginellt. BMW har insett fakta och utvecklat en Auto start/stopp-funktion där motorn stängs av helt när man väntar vid rödljus och som startar motorn det ögonblick du trampar ned kopplingen. Har du en modern bil kan du själv stänga av motorn ifall du vet att det kommer bli ett stopp på längre än 10 sekunder.

Och du, sitt inte i din bil en varm sommardag på tomgång bara för att du vill ha ACn igång. Och om du fryser en vinterdag så blir bilen fortare varm om du kör iväg med en gång. Om du dessutom är lite hurtig när du skrapar rutor och har flera isskrapor till hands så alla i bilen kan hjälpa till, då blir ni nog varma!

Tomgång skadar - WebMurder's Inc. svarar på varför

Tomgång skadar - WebMurder's Inc. svarar på varför

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_rain
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
http://ci.lexington.ma.us/OCD/Health/Engine%20Idling.htm
http://www.vv.se/templates/page3____12778.aspx

Läs, samt se en film om BMWs Auto start/stopp-funktion här:
http://www.bmw.se/se/sv/insights/technology/efficient_dynamics/innovative_technologies/auto_start_stop_function.html
Exempel på de-ice spray:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=99296

2 kommentarer

  1. Jag håller med dig. Det skadar t.ex. motorn, männsikor(särskillt de som har problem med astma som jag och många fler) ,och miljön. Man ska inte ha på bilen på tomgång. Men många e så idiotiska ändå så de bara tänker på sig själva och har bilen på tomgång. Men jag tycker att man ska sätta upp fler skyltar om att tomgång är bara max 1 minut och att tomgång skadar. Bra att du har laggt den här inlägget om det här för det är många som inte gör det. Jag vill ge dig en guld medalj för det :D

  2. […] The busiest day of the year was March 7th with 44 views. The most popular post that day was Tomgång skadar. […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s