Rock Shit Heart Breaking

För ett år sedan rådde jag min flickvän att köpa en Asus F5RL laptop, komplett med optisk mus och bärväska. Redan från början märkte jag att datorn kunde bete sig märkligt, till exempel klarade den inte av helskärmsvisning av YouTube klipp (ja ni läste rätt, lågupplösta YouTube klipp). Men eftersom hon inte brukade se på YouTube brydde jag mig inte om det. Batteritiden var en annan faktor som ledde till att jag började ångra rådet jag gav till min flickvän. Datorn klarade som mest en dryg timme, även med energisparfunktioner till max.

Till sist brakade helvetet lös. Skärmen blev svart eller visade gröna sträck och man var tvungen att starta om var gång så skedde. Sen fick datorn fick dessutom problem med att boota. Men det verkade vara något glapp, eftersom höll man hårt på undersidan av datorn utan att röra den i övrigt lyckades den boota. Som tur var fick jag igång den och säkerhetskopierade alla hennes saker under felsäkert läge. Därefter skulle vi skicka iväg den på reparation. Först åkte vi till återförsäljaren (Liontech) som sade att det förmodligen skulle gå snabbare om vi själva skickade datorn till Asus istället för att dem skulle göra det. Så vi spanade in Asus hemsida för reparationer.

För det första stod det bara på engelska. Förvisso inget problem, men ändå ett minuspoäng för servicen. Dessutom skulle man skriva en förklaring av problemet på engelska. När man väl gjort det skulle man få ett kolli-ID att ange hos DHL som senare skulle hämta upp datorn under kontorstid – dvs. när ingen vanlig människa egentligen är hemma. Vi kom dock till en början inte ens förbi första steget. Asus reparatörer förstod nämligen inte vad som var problemet och ville att det skulle specificeras ytterligare. Efter en omrevidering av meddelandet fick vi äntligen ett kolli-ID. Nu åkte vi direkt till en DHL service point eftersom det skulle gå att skicka paket därifrån efter kontorstid.

Ett avi – paketet finns att hämta! Äntligen skulle min flickvän kunna jobba med datorn. Inte ens en vecka datorlös – vad bra det kändes! Jag anade oråd, så här fort skulle det inte gå. Mycket riktigt, en lapp från reparatören LetMeRepair sade att de hade gått igenom datorn och att den efter alla tester skulle fungera normalt. Men så fort vi startade datorn fastnade den i boot-skedet, glappet återstod och det krävdes fortfarande att man applicerade rätt tryck på undersidan och loggade in i felsäkert läge för att datorn skulle fungera.

En ny reparationsansökan skickades iväg som även den behövde omrevideras ännu en gång för att reparatörerna inte förstod vad som var meningen att de skulle göra. Jag menar, om man nu provar att ens starta datorn – då borde problemet vara uppenbart! Den här gången var det lite svettigt eftersom Asus mesiga garanti på ett år skulle gå ut i dagarna. Datorn kom tillbaka i alla fall från reparationen – och startade minsann! Den saknade dock någonting i en PC-card port, samt plastattrappen i SD-kortläsaren. Tja, så länge den fungerar gör det ingenting att de glömde sätta tillbaka grejorna tänkte vi. Men det verkar som om de plockade bort wlan-kortet för det gick inte att gå ut på Internet. I maskinvaruhanteraren syntes ingen tillstymmelse till wlan-kort. Knappen för nätverk på utsidan av datorn var på, maskinvaruförändringar kontrollerades – allting pekade på att det inte fanns någon wlan-kort kvar. Kändes lite pinsamt, men vi ringde reparatören igen. De sa, prova med drivrutinsskivan som följde med datorn.

Javisst! Bra tänkt! In med skivan och någonting installerade sig. Krävde visst omstart. OK. När äntligen inloggningssidan visade sig dock stod det i varje hörn; ”Denna version av Windows Vista är inte äkta”. Det gick inte att logga in – det gick inte att göra någonting. Vista hade låst datorn efter det senast installerade programmet. Nej men nu orkar vi verkligen inte ringa reparatören igen! Så vi stoppade in recovery CDn som också följde med datorn. Så vips – en Windows installation initierades som stannar på 2 % och sedan (något övertydligt):

När man använder ASUS Recovery Disc...

När man använder ASUS Recovery Disc...

Asus… Era datorer är skit. De är budget och går sönder av normal datoranvändning. Era serviceavtal i Norden är också skit. Era reparatörer är snarare demontörer. Att ni ville ha nya reparationsanvisningar hela tiden får det att kännas som om ni egentligen inte vill att vi skriver till er alls. Man känner sig helt dum när ni ber en sätta i drivrutinskivan och det i princip förstör hela operativsystemet. Egentligen är det ni som är dumma, ni som gör fel. Ni borde byta ut min flickväns dator, med ännu en av era budgetvarianter – men en fungerande sådan!

Till alla er därute som funderar på ett datorköp – välj för guds skull inte Asus.

Läs mer om andra Asus fadäser:
http://community.datormagazin.se/forums/p/8840/38066.aspx
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.106876

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to FurlAdd to Newsvine

3 kommentarer

  1. Synd med laptopen…. :( Asus e ju ett känd märke för laptops men man ska nog inte lita på billiga erbjudanden som verkar vara för bra för att vara sant. Man ska nog betala lite mer så att det e en bra laptop och bra kvalitet. Det där med att ni skickade för att reparera datorn och de sa att de inte kunde hitta nåt fel var nog för att de visste att datorns garanti skulle gå ut…. det e så jäkla dåligt att det händer så där p.g.a. tillverkaren de lurar kunder och allt !!!

  2. Shit! Har en F5N inne på reparation hos ASUS as I speak och jag hoppas verkligen att de levererar en fungerande dator. Bilden är kusligt lik den jag fick upp i samband med en liknade tvångsmanöver ett tag innan datorn ballande ur fullständigt.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s